Thursday, April 23, 2009

KEMAAFAN...

Aku selalu ucapkan kemaafan kepada sesiapa pun...tak kira aku bersalah @ tidak pada sesiapa pun..setiap kali sebelum aku tidur aku akan memohon pada yg kuasa agar sume makhluk di muka bumi ini agar memaafkan aku....tp adakah sumenye memaafkan aku???

Kemaafan bukan untuk ditagih,
Bukan untuk disalah ertikan,
Yang mampu mengundang pedih,
Walau hanya sekadar ucapan.

Maaf itu lahirnya dari hati,
Yang tidak boleh dikongsi,
Bukan juga untuk ditangisi,
Bila sudah menjadi benci.

Letakkan kemaafan ditempat terpuji,
Bukan untuk dijual beli,
Namun sebagai suatu pengganti,
Pabila diri terasa dikhianati.

Senang untuk ucapkan maaf,
Dengan hanya sekali lafaz,
Namun ianya bukanlah permainan,
Untuk mengubat segala kekhilafan.

Sekali hati robek dicalari,
Kemaafan tidak berguna lagi,
Andai ianya telah terjadi,
Meranalah diri kemudian hari.

Kasih sayang sebagai pengubat,
Namun bukan yang terhebat,
Pabila benci terus menghambat,
Yang mudah menjadi lambat.

Hargailah setiap ucapan kemaafan,
Bukan untuk dikotak-katikkan,
Kerna ianya permata kehidupan,
Melakar impian dalam kesamaran.